• Relacja z półkolonii, która w tym roku odbywała się pod hasłem „Wakacje z duchami”

28.08.2022

Półkolonia letnia zorganizowana przez nasza szkołę odbywała się w dniach od 18-29 lipca 2022 roku. Celem naszego wypoczynku jest rekreacja, zabawy, ale też edukacja. Uczestnicy poznali wybrane pałace w Wielkopolsce oraz legendy z nimi związane. Odwiedziliśmy pałac w Buczu, Włoszakowicach,  Witaszycach, Śmiełowie i Rogalinie.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

W pierwszym dniu uczestnicy zapoznali się z harmonogramem oraz  regulaminem półkolonii. Potem zjedli obiad w stołówce szkolnej, a następnie pojechali autobusem na plażę gminną w Osłoninie, gdzie pod opieką ratowników zażywali kąpieli wodnych i bawili się na placu zabaw.

Galeria – Osłonin

19 lipca udaliśmy się na wycieczkę do Pałacu Raczyńskich w  Rogalinie. Jest to jeden z najcenniejszych zabytków rezydencjonalnych w Polsce. Powstał on z w drugiej połowie XVIII wieku z inicjatywy Kazimierza Raczyńskiego. Obejrzeliśmy historyczne wnętrza, które w pełni oddają przedwojenny klimat rogalińskiego domu z wyposażeniem. Przewodniczka pokazała dużo cennych eksponatów i odkryła wiele tajemnic życia w tym pałacu. Potem zabrała nas do specjalnego pomieszczenia w piwnicach, gdzie odbyło się sprawdzenie zdobytej wiedzy. Tam w grupach półkoloniści  musieli rozwiązać rozmaite zadania, aby wygrać. Były pytania teoretyczne i zadania praktyczne. Zabawa była wyśmienita i pełna emocji. W tym samym czasie najmłodsi mieli warsztaty z kaligrafii. Potem podziwialiśmy rogalińską galerię obrazów wybudowaną w 1910 roku. Wyeksponowanych jest tam ok. 300 obrazów, w tym dzieła Jana Matejki, Jacka Malczewskiego oraz innych malarzy polskich i zagranicznych. Następnie zwiedziliśmy powozownię, a później udaliśmy się do pięknego parku, aby odszukać słynne rogalińskie dęby.

Galeria – Rogalin

W środę 20 lipca przyjechało do nas Kino Sferyczne, gdzie młodsi obejrzeli film o rafie koralowej, a starsi o kosmosie. W dniu młodzież obejrzała też teatr profilaktyczny pt. „Nowe trendy” ,który w formie online przygotował teatr „Kurtyna” z Krakowa. Po obiedzie udaliśmy się do Kluczewa, gdzie jak zwykle było pyszne jedzonko i świetna zabawa.

Galeria - Kluczewo i Kino Sferyczne

Następnego dnia dalej kontynuowaliśmy zabawę, ale już w Nenufar Club w Kościanie. Mimo upału wszyscy skorzystali z ulubionych atrakcji, bo właściciel zorganizował też miejsce z różnymi instalacjami wodnymi, gdzie można było się ochłodzić. Komu było mało zabawy, to mógł ją dalej kontynuować podczas „Nocy z duchami”, która  zachęciła do zabawy wszystkie duchy, upiory, zmory i straszydła. Gdy zapadła noc, wielka gromada przebierańców ruszyła ulicami Moch. Potem odbyła się dyskoteka, którą poprowadził DJ Ebola. Chętni pozostali w szkole, gdyż w nocy odbył się seans filmowy, a potem zmęczeni powinni… spać, ale wcale tak nie było! Rano udali się do domu, aby o godz. 11 w piątek ruszyć do pałacu w Buczu.

Galeria – Kościan i Noc z duchami

W Buczu przywitała nas p. Wiesława Górna - emerytowana nauczycielka, która oprowadziła nas po pałacu i w ciekawy sposób przekazała wiedzę o życiu w dawnych czasach. Eklektyczny, piętrowy budynek wybudowany został pod koniec XIX wieku przez rodzinę Petzlów. W późniejszych latach był rozbudowywany. Pani Górna w zrozumiały sposób objaśniła nam kiedy mówimy, że budowla jest pałacem, a kiedy, że to jest dwór. Potem przeczytała nam legendy związane  z tym pałacem i ludźmi w nim mieszkającymi. Następnie pojechaliśmy do Włoszakowic, aby obejrzeć piękny pałac we Włoszakowicach. Późnobarokowy pałac we Włoszakowicach zbudowany został w połowie XVIII wieku dla księcia Aleksandra Józefa Sułkowskiego, właściciela Rydzyny, prawdopodobnie przez Karola Martina Frantza. Jest to jedyny w Polsce pałac oparty na  na planie równobocznego trójkąta, o wklęsłych narożnikach. Stoi stanął na sztucznej wyspie otoczonej fosą. Tu oczywiście był czas na lody i pyszną pizzę w restauracji „Riposta”.

Galeria – Bucz i Włoszakowice

25 lipca pojechaliśmy do Głogowa, gdzie z okien autobusu zobaczyliśmy zamek warowny nad Odrą oraz odbudowana kolegiatę, a potem zwiedziliśmy ruiny kościoła św. Mikołaja. Władze miasta podjęły decyzję, aby ten zabytek pozostał nieodbudowany i dawał świadectwo tego, jak miasto było zniszczone po II wojnie światowej. Następnie weszliśmy na Wieżę Ratuszową oraz zwiedziliśmy piękną  salę obrad Rady Miasta Głogów. Po tym obejrzeliśmy odkryte kilka lat temu - podczas robót ziemnych- Sukiennice. Potem spacerowaliśmy wśród odbudowanych kamieniczek, aby zjeść pyszne lody. W końcu pojechaliśmy na odkryty Basen Chrobry. Tam zjeżdżalnia, rwąca rzeka i inne atrakcje pozwoliły na ochłodzenie zmęczonych upałem organizmów.

Galeria – Głogów

We wtorek 26 lipca odbyła się najdłuższa wycieczka. Najpierw udaliśmy się do Czeszewa (Nadleśnictwo Jarocin), gdzie w Ośrodku Edukacji Leśnej obejrzeliśmy instalację "Rzeka”, która przedstawia obieg  i znaczenie wody w przyrodzie. Potem pojechaliśmy do Śmiełowa, gdzie przebywał Adam Mickiewicz podczas swojego pobytu w Wielkopolsce. Znajduje się tu piękne muzeum z pamiątkami związanymi z twórczością  A. Mickiewicza. Jednak tu nie było nudnego zwiedzania, tylko gra polegająca na samodzielnym wyszukiwaniu informacji wg wskazówek i klucza. Wszystkie zespoły świetnie sobie radziły z tym zadaniem. Następnie podziwialiśmy  tzw. ogródek Zosi - pełen ziół i kwiatów. Pałac otoczony jest pięknie utrzymanym parkiem, gdzie w cieniu starych drzew mogą odpocząć zmęczeni turyści. Ostatnim punktem wycieczki, był Pałac Umysłu w Witaszycach, wybudowany ok. 1899 roku w stylu neobarokowym przez architekta Ludwiga Otte na zlecenie zarządcy majątku Willego Dullonga. W miejscu tym 18 kwietnia 1848 roku podpisano porozumienie pomiędzy Prusakami a Polakami dotyczące liczby wojsk powstańczych. Po wojnie Pałac został początkowo przekształcony na budynek mieszkalny i szkołę podstawową. Od roku 1960 został zaadoptowany na ośrodek szkoleniowy Instytutu Włókien Naturalnych z Poznania. Od 1999 roku obiekt należy do prywatnej osoby. W 2006 roku p. Tomasz Klauze otworzył jedyne w Polsce muzeum poświęcone Epoce Napoleońskiej. Ma ono swoją siedzibę w odrestaurowanym XIX-wiecznym dworze, tuż obok witaszyckiego pałacu. W salach muzealnych prezentowana jest kolekcja ponad 10 tysięcy figurek żołnierzy, broń, mundury, monety, książki, dokumenty z epoki i o epoce. W jednej z sal znajduje się maska pośmiertna Napoleona i jego włos. Można też zobaczyć dioramy przedstawiające bitwy pod Raszynem i Waterloo. Na makietach zrekonstruowano ukształtowanie terenu, układ dróg i zabudowań, a także zadrzewienie. W tej scenerii ustawione zostały figurki, które wiernie oddają wygląd żołnierzy z tamtej epoki. W 2012 r. utworzył jedyne w Europie i trzecie na świecie Muzeum Gwiezdnych Wojen, usytuowane w podziemiach starego dworku, w którym zgromadzono ponad 10000 eksponatów związanych z przygodami bohaterów filmowej epopei. Po zwiedzeniu muzeów zjedliśmy obiad w pięknych pałacowych salach. Warto zobaczyć te miejsca podczas swoich wakacyjnych podróży.

Galeria–Czeszewo  Galeria-Śmiełowo  Galeria–Witaszyce

W środę 27 lipca pojechaliśmy do Leszna, gdzie w kinie obejrzeliśmy film przygodowy pt. ”Detektyw Bruno ”. Potem był czas na obiad i lody.

Następnego dnia wyruszyliśmy na poszukiwanie Akacjowego Rancza w Karszynie. Jest to wspaniałe miejsce, pełno tu atrakcji, nie ma czasu na nudę. Jest plac zabaw, ścieżka sensoryczna, piaskownica dla najmłodszych, miejsce do strzelania z łuków, koło chomika, krzywe zwierciadła, stół do tenisa stołowego, edukacyjna ścieżka ekologiczna z pięknymi tablicami przyrodniczymi, tężnia solankowa oraz zwierzęta. Karmiliśmy alpaki, podziwialiśmy piękna dużą papugę oraz ozdobne kury i bażanty. Wszędzie kwitły kwiaty, a różne altanki zachęcały do odpoczynku w ich cieniu. Żal było opuszczać to miejsce, zwłaszcza że właściciele to bardzo gościnni ludzie.

Galeria – Karszyn

W ostatni dzień czyli 29 lipca odbyła się olimpiada sportowa w hali naszej szkoły oraz konkurs plastyczny. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominki, które wręczyła dzieciom dyr. szkoły p. Małgorzata Zielińska.  Odwiedził nas również Wójt Gminy Przemęt Pan Janusz Frąckowiak, który wraz z uczestnikami półkolonii obejrzał pokaz trików piłkarskich w wykonaniu Pawła Skóry - mistrza świata w Freestyle Football. Po pokazie mistrz przeprowadził warsztaty z naszymi uczniami, podczas których uczył ich łatwych trików. Niektórzy z uwagą słuchali wskazówek trenera i bardzo ładnie wykonywali ćwiczenia. Rodzice podziękowali organizatorom wypoczynku i wychowawcom wręczając im słodkie upominki.

Galerie:
            zakończenie półkolonii  i  Paweł Skóra

Dziękuję nauczycielom –wolontariuszom, bez których nie byłoby możliwe organizowanie wypoczynku, paniom: Małgorzacie Zielińskiej, Danucie Skulskiej, Joannie Koziołek, Marioli Prządka, Marcie Plenzler, Annie Kruk, Adeli Piosik, Renacie Patalas, Honoracie Paterek i  p. Małgorzacie Marciniak.

Panu Mateuszowi Wawrzyniakowi dziękuję za wspaniałą zabawę  z „duchami” podczas dyskoteki.

Panu Wójtowi Januszowi Frąckowiakowi dziękujemy za życzliwość i wsparcie finansowe ze budżetu Gminy Przemęt, dzięki któremu możemy pojechać w wiele atrakcyjnych miejsc w naszym kraju.

Kierowcom PKS Wolsztyn dziękujemy za bezpieczną jazdę i wyrozumiałość.

Kierownik półkolonii

Elżbieta Wita

• Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Mochach
        • i fax: 65 54 90 023
        • ul.Szkolna 7 .......................................................................... Mała szkoła: ...................................................... ul. Wolsztyńska 4................................................ 661 555 667........................................................ 64-234 Przemęt Mochy Poland
        • dyrektor@spmochy.pl - tel. - 607922496 vdyrektor@spmochy.pl - tel. - 665783605 pedagog@spmochy.pl - tel. - 607368162 ksiegowosc@spmochy.pl - tel. - 65 5490023 wewn. 13